Forskning: Öka din prestation

Inlägg av:

Hur påverkar tre minuters morgonnyheter din dag?

Forskarna har länge vetat att negativa nyhetssändningar ger en omedelbar effekt på vår stressnivå. Vill du öka din prestation. Forskning visar att nyheter påverkar oss under mycket längre tid än vad man tidigare trott.

I en studie, genomförd av de tre forskarna Shawn Achor, Michelle Gielan och Martin Seligman, delades deltagare in i två grupper som fick se morgonnyheter i 3 minuter. Första gruppen fick se negativa nyheter och den andra gruppen fick se konstruktiva nyheter. Ett exempel på konstruktiv nyhet var om elever som engagerade sig och jobbade hårt för att lyckas i en skoltävling.

Långt senare på eftermiddagen fick deltagarna svara på frågor för att mäta faktorer som stress och sinnesstämning. Resultaten förvånande forskarna. Bland de som sett negativa nyheter var risken 27% större att de hade en dålig dag jämfört med dem som sett konstruktiva nyheter.

När nyheterna visar upp problem i vår värld som vi kan påverka ytterst lite eller inte alls känner vi ibland vanmakt. Det kan utvecklas till vad som inom psykologin kallas inlärd hjälplöshet och som är kopplat till lägre prestation och sämre välmående.

Här får du tre råd för att öka prestationen och må bättre under dagen utan att stoppa huvudet i sanden och stänga av nyheterna helt och hållet:

1. Ändra din nyhetskonsumtion

Börja din dag med konstruktiva nyheter. Ta reda på om dina nyhetskanaler arbetar med att lyfta fram konstruktiva nyheter. Här är några exempel i svensk media som arbetar med detta på olika sätt:
Sveriges Radios satsning på konstruktiva nyheter
DN.se har lanserat Goda nyheter
Aftonbladet har en sajt med bara goda nyheter

2. Stäng av nyhetsnotiser

Eftersom så stor del av nyhetsnotiserna är negativa, prova att stänga av push-meddelanden till din mobil och e-post i en vecka. Dessa aviseringar distraherar oss och tar bort vår uppmärksamhet från vårt arbete. Om det händer något viktigt, kommer du att höra om det snart nog i alla fall.

3. Stäng av ljudet

På samma sätt som du kan reducera bruset på en flygplansresa med hörlurar, kan du kan göra hjärnan till en brusreducerande maskin genom att öva meditation. Eller försök att stänga av radion i de första fem minuterna när du pendlar till jobbet. Det är svårt att ha kontakt med sig själv när vi ständigt bombarderas av omgivningens ljud.

Källa: Harvard Business Review

0