Boktips: Beteendedesign

Inlägg av:

Om du läser boken Beteendedesign får du “russinen i kakan” när det gäller modern forskning inom beteendeekonomi, inlärningspsykologi och kognitionspsykolog. Författarna Niklas Laninge och Arvid Janson visar oss hur vi kan känna igen vanliga tankefel vid beslutfattande och vad det innebär att ”designa beteenden”.

BeteendedesignBeteendeekonomi, eller nudging, är ett område som blir allt större inom psykologi, ledarskap och företagande. Oavsett om målet är att få människor att godkänna organdonation eller att få kunder att välja miljövänliga alternativ handlar nudging om att göra det så smidigt som möjligt för människor att röra sig i den önskade riktningen.

Vilka faktorer är det som driver, eller hindrar, ett beteende? Varför agerar vi människor så ofta irrationellt när vi ska fatta beslut om pengar? Och inte minst: hur kan du som läsare omsätta det här rent praktiskt?

Med utgångspunkt i förändringsprocessen visar författarna hur teorierna kan användas för att utforma bättre produkter, tjänster och upplevelser.

Boka Niklas Laninge som föreläsare – läs mer här.

0